Isnin, 15 Disember 2008

AL AQSA - DISINI ISRA'NYA RASULULLAH



Firman Allah

Maksudnya
Mahasuci Allah yang telah memperjalankan hambanya pada malam hari dari Masjidil Haram ke Masjid Al Aqsa yang kami berkati sekitarnya supaya kami memperlihatkan ayat ayat  Kami Sesungguhnya Dialah yang Maha Mendengar lagi Maha Melihat"
Surah al Isra ayat 1

Peristiwa Isra' dan Mi'raj merupakan satu peristiwa penting dalam islam. Dalam peristiwa ini  Rasulullah s.a.w. telah diprjalankan dari Masjidil Haram di Mekah  ke Masjid Al Aqsa di Palestin.



Kemudian Rasulullah naik ke langit mengambil kefarduan ibadah Solat. Ianya berlaku pada tanggal 27 Rejab Tahun kesebelas dari kenabian Rasulullah s.a.w.

Isra' dalam bahasa Arab bermaksud memperjalankan pada waktu malam iaitu Allah telah memperjalankan Rasulnya pada waktu malam dari Masjidil Haram di Mekah ke Masjid Al Aqsa di Palestin.

Isra'nya Rasulullah bermula selepas solat Isyak dan kembali semula ke Masjidil Haram di Mekah sebelum Subuh pada malam yang sama.

Adapun Mi'raj bermaksud "naik ke langit bertemu Allah di Sidratul Muntaha.



Setelah selesai solat dua rakaat di Masjid Al Aqsa, Rasulullah terus menuju ke arah sebungkah batu besar dan berdiri di atasnya.

Allah telah mengangkat batu tersebut semasa Rasulullah mi'raj ke langit dan membiarkannya terawang awang di udara sehingga ke hari ini.

 

Semasa pemerintahan Khalifah Malik bin Marwan, kawasan sekitar batu tersebut telah ditinggikan. SEbuah masjid telah dibina di kawasan batu tersebut yang dikenali pada hari ini sebagai masjid kuning atau Qubbatus Sakhrak ( Dome of the Rock ).

BATU TERGANTUNG BUKTI NYATA PERISTIWA ISRA' DAN MI'RAJ.

Sebelum berlakunya peristiwa Isra' dan Mi'raj, Orang - orang Yahudi melihat dan menyaksikan bahawa batu yang tergantung itu asalnya terletak di atas tanah.

Mereka juga mengetahui dan mengakui bahawa batu tersebut sebagai isyarat berlakunya Mi'raj Rasulullah ke langit sebagai mana yang tercatat dalam Kitab Taurat, Zabur dan Injil.t.

Andaikata peristiwa Isra' dan Mi'raj ini berlaku bukan di bumi Palestin, sudah pasti mereka akan menafikan kebenaran Rasulullah dan peristiwa Isra' dan Mi'raj .

Tiada ulasan:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

NASYID (UMMI, MOTHER & MU'ALLIM)


VideoPlaylist
I made this video playlist at myflashfetish.com

KENANGAN MANIS DI JORDAN

Enter Fleedy.com