Selasa, 7 April 2020

AL AQSA - DI SINI ISRA’ NYA RASULULLAH


Kalimah Isra’ dalam bahasa Arab bermaksud memperjalankan adapun Mi’raj pula bermaksud naik ke langit bertemu Allah untuk mengambil kefardhuan ibadah Solat. 

Peristiwa Isra’ dan Mi’raj merupakan satu peristiwa penting dalam islam di mana Rasulullah ๏ทบ telah diperjalankan dari Masjidil Haram di Mekah ke Masjid Al Aqsa di Palestin.

 ๐Ÿ’š Firman Allah 

ุณُุจْุญَุงู†َ ุงู„َّุฐِูŠ ุฃَุณْุฑَู‰ٰ ุจِุนَุจْุฏِู‡ِ ู„َูŠْู„ًุง ู…ِّู†َ ุงู„ْู…َุณْุฌِุฏِ ุงู„ْุญَุฑَุงู…ِ ุฅِู„َู‰ ุงู„ْู…َุณْุฌِุฏِ ุงู„ْุฃَู‚ْุตَู‰ ุงู„َّุฐِูŠ ุจَุงุฑَูƒْู†َุง ุญَูˆْู„َู‡ُ ู„ِู†ُุฑِูŠَู‡ُ ู…ِู†ْ ุขูŠَุงุชِู†َุง ۚ ุฅِู†َّู‡ُ ู‡ُูˆَ ุงู„ุณَّู…ِูŠุนُ ุงู„ْุจَุตِูŠุฑُ ﴿ูก﴾ ุงู„ุฅุณุฑุงุก

Maksudnya
Maha Suci Allah yang telah memperjalankan hambanya pada malam hari dari Masjidil Haram ke Masjid Al Aqsa yang kami berkati sekitarnya supaya kami memperlihatkan ayat ayat Kami Sesungguhnya Dialah yang Maha Mendengar lagi Maha Melihat"
Surah al Isra ayat 1


TARIKH BERLAKUNYA ISRA DAN MI’RAJ 

Hakikatnya tiada satu tarikh khusus yang mengatakan bila peristiwa ini berlaku.

Para Ulamak telah berselisih pendapat dalam menentukan tarikh sebenar berlakunya peristiwa Isra’ dan Mi’raj ini.

Selain daripada tarikh 27 Rejab tahun kesepuluh dari kenabian Rasulullah ๏ทบ, ada juga pendapat yang mengatakan ianya berlaku pada...

  • Bulan Ramadan, 16 bulan sebelum Hijrah.
  • Bulan Muharam, 14 bulan sebelum Hijrah.
  • Bulan Rabiul Awal 12 bulan sebelum Hijrah.

Ketiga-tiga tarikh di atas berlaku selepas kewafatan Khadijah RA dan ada kewajaran berlakunya peristiwa Isra’ dan Mi’raj.

Adapun pendapat yang mengatakan bahawa ianya berlaku pada tanggal 27 Rejab Tahun kesepuluh dari kenabian Rasulullah ๏ทบ adalah dilihat sebagai pendapat yang lemah.

Ini adalah kerana peristiwa Isra’ dan Mi’raj terjadi selepas kewafatan Khadijah RA.

Sedangkan tarikh 27 Rejab tahun kesepuluh kenabian Baginda ๏ทบ berlaku SEBELUM kewafatan Khadijah RA.

๐Ÿ’™๐Ÿ’š๐Ÿ’–๐Ÿ’š๐Ÿ’›
Catatan
๐Ÿ’™๐Ÿ’š๐Ÿ’–๐Ÿ’š๐Ÿ’›

Khadijah binti Khuwaili, 
wafat pada bulan Ramadhan
 Tahun kesepuluh kenabian 
Rasulullah ๏ทบ

๐Ÿ’™๐Ÿ’š๐Ÿ’–๐Ÿ’–๐Ÿ’–๐Ÿ’š๐Ÿ’›

Adapun waktu Rasulullah ๏ทบ diperjalankan ke Masjid al Aqsa bermula selepas solat Isyak dan kembali ke Mekah sebelum Subuh pada malam yang sama.

Baginda ๏ทบ telah mengenderai satu tunggangan khas dari syurga yang dikenali sebagai Buraaq.


NAIK KE LANGIT MENERIMA IBADAH SOLAT

Selesai sahaja Rasulullah ๏ทบ solat dua rakaat di Masjid al Aqsa, Baginda ๏ทบ telah didatangi malaikat Jibril membawa dua bekas yang masing masing berisi arak dan susu.

Rasulullah ๏ทบ memilih susu lalu Jibril a.s berkata: “Engkau telah memilih fitrah.”

Setelah itu Jibril a.s membawa Baginda ๏ทบ naik ke langit menuju ke Sidratul Muntaha.

Di Sidratul Muntaha, Allah telah menganugerahkan ibadah solat lima waktu terus kepada Rasulullah ๏ทบ tanpa perantaraan malaikat Jibril.


BATU TERAPUNG BUKTI BERLAKUNYA ISRA’ DAN MI’RAJ.

Sememannya Orang orang Yahudi dan Nasara telah mengetahui akan kewujudan bungkahan batu tersebut sebelum berlakunya peristiwa Isra’ dan Mi’raj.

Ini adalah kerana kisah batu tersebut telah disebut di dalam Kitab kitab Taurat, Zabur dan Injil milik mereka.

Sesungguhnya mereka telah diberitahu bahawa bungkahan batu terapung adalah isyarat berlakunya peristiwa Isra’ dan Mi’raj.

Andai kata peristiwa Isra’ dan Mi’raj ini berlaku bukan di bumi Palestin, sudah pasti mereka akan menafikan kebenaran akan  peristiwa Isra’ dan Mi’raj.

BATU TERAPUNG SEMASA PEMERINTAHAN ISLAM

Kota Baitul Muqaddis telah dibuka pada tahun 634M (13H) setelah tentera Muslimin berjaya menewaskan tentera Byzntine di dalam Peperangan Yarmuk.

Ketika Saidina Umar datang untuk membuka kota Baitul Muqaddis, Beliau mendapati kawasan Batu Terapung telah dicemari dan dipenuhi dengan sampah sarap.

Tanpa membuang masa Saidina Umar bersama kaum Muslmin bergotong royong membersihkan kawasan sekitar batu tersebut.


Semasa pemerintahan Khalifah Abdul Malik bin Marwan (647M-705M), sebuah masjid telah dibina bagi melindungi dan memelihara batu tersebut.

Oleh kerana kawasan masjid dan sekitarnya telah ditinggikan hingga menyamai paras batu terapung maka batu tersebut seolah olah kelihatan tidak terapung lagi.










Sehingga ke hari ini Masjid Dome Of The Rock dan Batu terapung telah menjadi mercu kemegahan kota Baitul Muqaddis dan harta umat Islam yang tidak ternilai harganya.


๐Ÿ’™๐Ÿ’š๐Ÿ’–๐Ÿ’–๐Ÿ’–๐Ÿ’š๐Ÿ’›

๐Ÿ’™๐Ÿ’š๐Ÿ’–๐Ÿ’–๐Ÿ’–๐Ÿ’š๐Ÿ’›

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

NASYID (UMMI, MOTHER & MU'ALLIM)


VideoPlaylist
I made this video playlist at myflashfetish.com

KENANGAN MANIS DI JORDAN

Enter Fleedy.com